She did never call me at midnight

Löjligt fina Malmöpopbandet Billie the Vision & the Dancers skriver på sin hemsida att de just nu planerar spelningar i Stockholm, Växjö, Norrköping, Linköping, Vimmerby, Malmö och Gävle, vilket är underbara nyheter för mig som Norrköpingsbo, men tyvärr har inte sidan uppdaterats på länge (okej, på flera dagar) och jag börjar bli lite nervös. NÄR KOMMER NI, BILLIE?

Man behöver inte gilla Billie the Vision bara för att man gillar popmusik - det är inte det mest nyskapande eller banbrytande, det är sant - men gillar man Billie the Vision, då gillar man popmusik. Lars, Fia, John, Silvio, Gustav, Lisa och Maria spelar bitterljuv, själfull och enkel pop om kärleken och livet, och jag vill med bestämdhet påstå att musik inte behöver vara komplicerad för att vara storslagen. Första albumet, I was so unpopular in school and now they're giving me this beautiful bicycle släpptes 2004 och känns som en direkt inblick i sångaren Lars liv, och helt oavsett om det han sjunger om är självupplevt eller inte älskar jag känslan av att lyssna till en dagbok, helst en med lås som man får förtroendet - eller tar sig friheten - att ta del av.



And above the clouds she said to herself
'I can’t believe how naive a man can be
That’s why I love you so
And that’s why I can’t be with you'


Bandets andra album, The World According To Pablo, är en väldigt speciell historia - en temaskiva som handlar om den prostituerade Malmötransan Pablo. Precis som på I was so unpopular... är låtmaterialet ganska ojämnt; fantastiska spår (lyssna på "Go To Hell", en av världens vackraste låtar) blandas friskt med mer bagatellartade, men gemensamt för alla låtar på båda skivorna är den enorma värme och äkthet de utrstålar. Jag kan inte lova att alla kommer att uppskatta Billie, men jag hoppas att alla ger dem en chans. De är precis så fina som de ser ut.

www.billiethevision.com

Annars idag:
Twa Toots - Don't Send Me Flowers
Erik De Vahl - Friendly Fire

Kommentarer
Postat av: ida

jag kunde inte sagt det bättre själv. jag älskar billie the vision och jag ha sett till att de flesta ja känner gör det samma. förrestn så kommer ja precis från en spelning där ja fick höra en av dina dagens låtar, Erik De Vahl - Friendly Fire. kan dock inte påstå att ja gillade det.

Postat av: ida

jo, ge upp hoppet. jag tyckte han va obehaglig.

Postat av: tenka

billie, ohyeah. 24/11 i linköping.. that will be smashing!,, as hell.

2006-10-26 @ 19:45:05
Postat av: Madelene

ah, nya skivan är helt underbar, går runt runt runt! vill verkligen se dem här i sthlm!

2007-04-07 @ 12:55:07
URL: http://holmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback