You breeze down the stairs in the morning

Idag är en sådan där mittemellan-dag. En dag då man städar, tvättar, kokar lingonsylt, storhandlar på Willys, duschar tillsammans och väntar på att det ska släppas nya skivor. Om tre dagar släpps The Tinys nya, ”Starring: Someone Like You”, i väntan lyssnar vi på ”Close Enough” och Rilo Kiley.

Radio Dept. håller inne med ”Pet Grief” ända tills 12 april – det är långt dit! - och jag är sjukt pepp. ”The Worst Taste In Music” är ju – OH MY GOD! - alldeles fantastiskt underbart sagolik. Så olycksbådande mörk, så hopplös, det kan liksom aldrig sluta väl. Jag vet inte om det är sången, texten – why would you bother to hang around, even for some time? - eller själva ljudbilden som ger de värsta kalla kårarna, men oavsett så älskar jag alltihop.
Om ni inte sett det så har Sonic en intervju med Radio Dept i vårnumret, den är ganska härlig, pojkarna lyckas framstå som så fruktansvärt indie att det nästan är skrattretande – sååå cred! Intervjun passar så bra ihop med ”The Worst Taste In Music”, låten är också lite för pretentiös för sitt eget bästa, och det är alldeles strålande. Regnvåta gator och olycklig kärlek, jag vet inte om det kan bli bättre.


He's got the worst taste in music
If I didn't know this I'd lose it


Om ”Pet Grief” visar sig vara hälften så bra som singeln satsar jag pengar på att den kvalar in som vårens bästa skiva. Hur det skulle vara möjligt att slå ”Lesser Matters” är svårt att föreställa sig, men ändå är det därhän det lutar. ”The Worst Taste In Music” är en av de mest lovande singlar jag hört på väldigt länge, införskaffa den genast, och låt tiden gå fort till den 12 april!

Dessutom: Radio Dept. spelar på
Klubb Republik den 25 maj. LYCKA.

Hela turnéplanen ser ut såhär, enligt Musikjournalen:

19 april: Stockholm, Kägelbanan
21 april: Lund, Mejeriet
25 april: Helsingfors (FI)
27 april: Helsingborg, Dunkers Kulturhus
29 april: Huskvarna, Popadelica Festival
30 april: Malmö, KB
4 maj: Linköping, Herrgårn
11 maj: Uppsala, Kalmar Nation
12 maj: Göteborg, Chalmers Studentkår (med Embassy)
13 maj: Örebro, Satin
25 maj: Norrköping, Guskelov, Klubb Republik

Underbart pretentiösa recensioner av "The Worst Taste In Music" och annat fint finns på L'envie.

Fyra dagar till Stockholmsresan, ååh, jag vill ha mängder av pengar att spendera på skivor och skor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback