You don't seem to grasp your own importance

Ja, jag är fullt medveten om att bloggen plötsligt är tom. Det var helt enkelt dags att börja om på nytt.

Jag lyssnar igenom The Concretes nya för tredje gången istället för att göra allt jag borde göra, exempelvis diska, bädda sängen, klä på mig och gå och hämta ett gäng böcker i min lägenhet.
"In Colour" är en fin skiva på så sätt att den ger The Concretes mer plats att låta precis så som det kändes som att de ville låta redan på debuten men inte riktigt lyckades med - ljudbilden är drömlik, varm, sammanhållen. Körerna känns på sina ställen nästan gospel, särskilt i "As Four" då de får mig att tänka på dopscenen i Oh Brother, Where Art Though? - ni vet, "As I went down in the river to pray, studyin about that good ol way..." En av de mer intressanta låtarna är definitivt "Fiction", som börjar med ett intro som är kusligt likt Manic Street Preachers "You stole the sun from my heart", inleds med den snygga textraden "You don't seem to grasp your own importance, you misbehave in almost every chapter" och avslutas med ett långt instrumentalt parti där det går utmärkt att sjunga refrängen till Hidden Cameras "Ban Marriage".

I lördags var jag och Henka på Vaxupan och suktade efter skivor, för min del slutade det med Firefox AKs "Madame, Madame!" och Isolation Years gamla "It's Golden" från 2003. Vi fick också äran att lyssna till skivbutikens personals diskussion om ny svensk musik. Tyvärr hör de unga männen i fråga till den sortens musikintresserade som tycker att det är givande att såga allt som släpps, eftersom det då framstår som att de är oerhört intressanta som minsann både är tillräckligt insatta för att känna till ny musik som släpps OCH tillräckligt... eh... tuffa för att kunna säga att det är skit. Bland annat fick vi höra att Andreas Mattssons "The Lawlessness of the Ruling Classes" var fullständigt kass - "det är väl bara Stockholmare som gillar Andreas Mattsson?" Nåväl, det är möjligt att de har rätt - vem är jag är att bedöma, nollåtta som jag är? Ett som är säkert är iallafall att "Lawlessness..." ska inhandlas snarast möjligt - det vill säga, nästa gång jag är i Stockholm, vilket är om ungefär en och en halv vecka. Jag skulle egentligen åkt nu i helgen och sett Firefox AK på Debaser, men planerna ändrades när jag insåg att VÅRENS HÄFTIGASTE SPELNING går av stapeln veckan därpå. Herregud! HANDSOMEBOY TECHNIQUE, THE PIPETTES och KISSING MIRRORS på Street den 25 mars! Jag är så peppad att det är pinsamt.

Nu är det dags att göra nytta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback