Efterlängtat nytt från The Radio Dept.

måndag 9/10 2006 av Annika Marklund



Det är nu sex månader sedan jag vara nära på att gå i bitar i väntan på att >>Pet Grief<<, The Radio Depts andra fullängdare, skulle släppas fri. Det är sex månader sedan jag höll skivan i min hand, lät den gå varm i stereon och ta mig med storm, sex månader sedan de skapade magi på en trång Norrköpingsscen under vad som kan ha varit årets bästa kväll.



Under det halvår som gått har Johan Duncanson, Martin Larsson och Daniel Tjäder knappast haft tråkigt. De har spelat både runt om i landet och ute i Europa, senast i London i slutet av september. Det var också i London som bandet fick inspiration att göra färdigt en låt de haft på gång ända sedan i juli, och i fredags släpptes den - mp3-singeln >>We Made The Team<<. Enligt Labrador "The Radio Depts första möte med reggae-världen", enligt mig fullständigt briljant. Jag är otroligt tacksam över att the Sveriges bästa band fortfarande gör musik som känns rakt igenom relevant, angelägen, enträgen, livsviktig.
Skivbolaget skriver också att bandet kommer att börja spela in sin tredje skiva i höst, i städer som Berlin, Lima och Sào Paolo. Med tanke på att >>The Worst Taste In Music<< var ett strålande exempel på vilken kvalitet vi hade att vänta oss av >>Pet Grief<< är det svårt att inte bli exalterad vid tanken på vad >>We Made The Team<< säger om det kommande albumet. Återigen bjuds vi på en ljudbild som känns ny men samtidigt välbekant, en sylvass text som gör ont i hjärtat, en potential som skrämmer. Take your time, make it great. Jag har inget annat för mig än att vänta.

I could tell you lies
And spoil the surprise
I could say we made the team
But who needs them anyway?
Who needs a clean break?
As long as we get laid
And paid
I guess you could say
We made the team
As long as we get laid
And paid
I guess you could say
We made the team


>>We Made The Team<< släpptes 061006 och finns att ladda ner på Klicktrack. Lyssna gärna gratis på myspace.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback