Embassy + Most Valuable Players



Most Valuable Players trevande och särartade debutalbum You In Honey har sedan släppet gått varmt i mina högtalare, och i torsdags, den 6 april, var det äntligen dags för dem att ställa sig på
Klubb Republiks scen.
Jag var väldigt spänd på hur de skulle lyckas förmedla sin känsliga DIY-pop live, och såg fram emot spelningen minst lika mycket som The Embassys senare under kvällen.
Efter en förfest som blev årets roligaste eftersom jag fick det oerhörda nöjet att vinna i spökboll var det dags för de välkammade pojkarna att ta plats på scenen. De inleder med ett stycke ren komik, då de försiktigt tar ett par ackord för att kolla ljudet, tystnar - och publiken förvirrad börjar applådera (!). Då de väl satt igång att spela "på riktigt" skringras förvirringen och bandet bjuder på en sällynt vacker liveupplevelse. Låtarna framförs i mycket mindre elektroniska arrangemang än på skivan medan den drömska stämningen bibehålls, och då Most Valuable Players efter vad som känns som alldeles för kort tid går av scenen känns det som att något viktigt går mig förlorat.



The Embassy spelade i Linköping förra torsdagen, och de som var där beskrev spelningen såhär - jag citerar - "deras hemska live-rykte bekräftades; fulla/dryga/nonchalant/påhittade ”datorfel”/dåligt ljud". Klart att jag förväntade mig något utöver det vanliga! Så föreställ er min förvåning när de, trots en trasig e-sträng, levererar hitsen från Tacking med både charm och finess. Imponerad, men samtidigt lite besviken, tvingas jag inse att just ikväll är lite falsksång det enda som skiljer Embassy live från de sjukt snygga produktionerna på albumet.
Tuffast är ändå Paul Bettany-lookaliken Torbjörn Håkanssons sinnessjuka blick - det är riktig rock n' roll.



Nu är det bara att lyssna sönder Radio Depts Pet Grief och vänta på nästa spelning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback