Blipblop til you drop

måndag 21/8 2006 av Annika Marklund

Vad vore tv-spelen utan de musikaliska mästerverken i bakgrunden? Själva spelen har aldrig intresserat mig, men musiken är jag löjligt svag för. Efter att jag i våras föll pladask för alldeles underbara bitpoparna 047 har jag fortsatt ramla över fler och fler fantastiska tv-spelsnördar som sitter hemma och pillar ihop chipmusik som gör alla spel överflödiga. Jag har valt ut fem favoriter som bjuder på musik som passar på dansgolvet, till förfesten, regniga kvällar med en kopp te och en dålig deckare, eller varför inte i hörlurarna precis när som?

Adventure Kid
Det enda bra med I'm From Barcelonas Emmabodaspelning var när bandet gick av scenen och istället satte igång en totalt mindblowing cover av "We're From Barcelona", nämligen tokduktiga Adventure Kids "Robot Sings We're From Barcelona". Sommarens energiöverdos!

Nullsleep
Det är intet för intet som jänkaren Jeremiah Johnson a.k.a. Nullsleep kallas "The King of 8bit". Hans låtar är smarta, intensiva, välgjorda och heter saker som "Her Lazer Light Eyes", "Silicon Leaves in Autumn" och "Ballistic Picnic".

Codroid/Diptera
En ung man från San Fransico med dubbla identiteter som blandar klassisk musik, elektronica, pop och rock för att slutligen bjuda på något som ibland låter tv-spelslycka och ibland som något jag aldrig hört förut. Codroid står för den härliga, melodiösa solskenspopen, Diptera representerar musikskaparens mörka sida och är mer melankolisk, eftertänksam och experimentell. Låt dig förföras av naivt positiva "Otherwise Clueless" och ljuvt sorliga "Sorazora".

YMCK
Midori, Yokemura och Nakamura gör låtar som doftar rosa bubbelgum, artificiellt solsken och äkta, barnslig glädje. Sången är omväxlande på japanska engelska, och de beskriver själva sin musik som "8-bit Nintendo meets jazz". Just nu jobbar de på en tredje skiva, och så länge kan du lyssna på somriga pärlor som "Come On! Swing All Stars".

Anamanaguchi
Jag har svårt att tro att någon med rörelseförmågan i behåll skulle kunna motstå att dansa natten lång till "Sting Operation" eller "Helix Nebula". Amerikanerna i Anamanaguchi gör euforisk pop i samma skola som 047, är söta som sockerbitar och säger sig influeras av The Cure, My Bloody Valentine och Queen. De ligger på skivbolaget 8bitpeoples, som drivs av bland annat Nullsleep, och släpper en fullängdare nu i veckan. På 8bitpeoples kan du förresten lyssna - gratis, förstås - på ungefär hur många utmärkta bitpopskivor som helst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback