Pixlad lycka bit för bit

måndag 15/5 2006 av Annika Marklund

047 [noll fyra sju]



År efter år dyker den upp i min playlist, sommarens svar på vårens vitsippor, i takt med att parkerna fylls av barbenta studenter och sexpack folköl. Den förvandlar den grå vårhimlen till ett klarblått fält och dränker gatorna i pixlat solsken, och plötsligt förstår jag inte hur jag klarat mig utan den hela vintern. Lilla Ida med sina svalor som flyger får känna sig slagen av den ultimata sommarfixaren - tv-spelspopen. Årets nytillskott i mina högtalare står makalöst dansanta bitpopbandet 047 för, med speedade guldkornet ”PingPong” (från 2005 - hur missade jag den?) som solklar sommaranthem. Det är ett faktum - tillsammans med Mr. Suitcase bjuder 047 på sommarens mest dansvänliga toner.



De tre medlemmarna - Soda och Pricky på synt och Salkin på Gameboy - har gjort musik tillsammans sedan 2001, då de förenades kring målet att på mindre än en månad spela in en julskiva. Lagom till jul stod 19 spår långa ”Wheel du fira hjul med mej?” färdig, och sedan dess har bandet fortsatt att knåpa ihop smittande blipblop-pärlor och spelat dem live så ofta de fått chansen. Nu har det blivit klart att de äntligen släpper sitt debutalbum på nya, galet lovande skivbolaget Killing Music i maj eller början av juni.

Nöjer du dig inte med att digga till bergsprängaren i parken kan du dansa sönder skorna till 047 framför både Arvikas och Emmabodas festivalscener i sommar. Vi ses där!

"Pingpong" och en hel del andra underbara spår finns att ladda ner på bandets hemsida - www.nollfyrasju.se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback