Ungdomlig shoegaze som fängslar

tisdag 9/5 2006 av Annika Marklund

Mixtapes & Cellmates, Allhuset, 5/5-06



Om The Radio Dept. och Bright Eyes-Conor Oberst träffats i tonåren, blivit kära och börjat göra musik ihop hade resultatet låtit precis såhär. Det brusar och sprakar i äkta shoegazeanda kring de ömsinta melodislingorna, Robert Svenssons sång (kusligt lik Conors) växlar mellan trevande försynt och plågsamt desperat, och jag… jag är bara helt såld. Det är precis såhär jag vill att ny svensk indie ska låta! Ofärdig, ung, livfull, återhållsam och utlevande på samma gång, och kanske framför allt, vansinnigt begåvad. Mjuka ”Static, Oh, Static” ger rysningar som påminner om de jag fick första gången jag lyssnade på Radio Depts. ”Your Father”, och det nya material jag hört tyder på en utveckling mot ännu mer genomtänkta melodier och ljudbilder.

Debuten ”Juno EP” visar på en rå talang med våldsam potential, en sex spår lång uppföljare - "If There Is Silence, Fill It With Longing" är inspelad och förväntas släppas i höst på Nomethod Records.

I fredags, 5 maj, spelade bandet i Stockholm tillsammans med Paddington DC och mina favoriter Most Valuable Players, en fantastiskt intensiv spelning som förtjänat en större publik. Passa på att se Mixtapes & Cellmates den 2 juni på Skylten i Linköping – ni kommer inte att ångra er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback