People, get electric!

tisdag 23/5 2006 av Annika Marklund

På torsdag drar årets upplaga av Stockholms trevligaste gratisfestival igång, och vi på Collective är naturligtvis på plats för att rapportera. Lineupen innehåller en hel del skön pop, men själv är jag mest lyrisk över att man lyckats samla hela den svenska elektroniska eliten.

Förändring, förvandling, utveckling. Våldsamt dansant eller fullständigt omöjlig att dansa till, ibland både och, samtidigt. Alltsomoftast handlar det om att ta någonting och förvandla det till något helt annat, något fulländat, något vansinnigt. Den ovilliga dansmusiken har stormat in popens vardagsrum och upp på våra festivalscener, och framför dessa kommer ni att finna mig, tillbedjandes.

Här är akterna ni är fyrkantiga om ni missar:

Mr. Suitcase


Perfektion och spontanitet, minimalism och lager-på-lager. Billy Rimgard är en mästare på att mixa kontraster, på att hitta en låts enkla, nakna, kantiga själ och bädda in den i världens maffigaste ljudbild utan att det känns det minsta krystat. Ibland låter det eurotechno, ibland klassisk electropop, men det är alltid intelligent och nästan skrämmande välproducerat.

Mr. Suitcase spelar på Allhuset, torsdag klockan 20:00.

Kalle J


Det här är klippochklistrapop, i ordets bästa bemärkelse. Kalle J mixar samplingar, sårbarhet och inspiration från högst oväntade håll, vars resultat är så suveräna att de alla plötsligt känns självklara. Det här är musik jag uppriktigt sörjt om den aldrig blivit gjord. Det känns som att jag växte upp till den, som att den alltid betytt något - jag kan se mig själv som elvaåring, hur jag dansar jättefult och tuggar jordgubbstuggummi till >>The Reliable Paper<< och >>Vända Allt<<.

Kalle J spelar på Allhuset, torsdag klockan 21:00.

Unarmed Enemies


Jag har ingen som helst förståelse för ointelligenta människor som inte uppskattar samma musik som jag. Att kalla löjligt begåvade Unarmed Enemies för ”blaha blaha-indie” är för mig lika logiskt som att påstå att det är charmigt att klippa av någons hår när han sover. Lyssna på Mr. Suitcases mix av >>Hustlers Recharged<< och inse att det bara är idiotiska översittare som inte fattar.

Ett tiotal låtar finns att ladda ner på
bandets hemsida.

Unarmed Enemies spelar på Lilla scenen, lördag klockan 17:00.

Otur


Emma Bates från The Light Bulb Project gör i soloprojektet Otur musik som ibland bara är snyggare än Mischa Barton, ibland kommer obehagligt nära, men som alltid känns relevant och viktig. Lyssna här.

Otur spelar på Allhuset, lördag klockan 22:00.

Fler fantastiska elektroniska akter under Popaganda:

Flow Flux Clan

Nicolas Makelberge

Le Sport

Lo-Fi-Fnk

OBS!

En tråkig nyhet till er som sett fram emot att se The Concretes på Popaganda på lördag är att bandet tvingas ställa in på grund av sjukdom. Ersätter gör Josh Ritter, som gått med på att flytta sin spelning på Berns till festivalområdet istället. Krya på er, Concretes, och tack, Josh!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback