The Embassy + Most Valuable Players

tisdag 11/4 2006 av Annika Marklund

Klubb Republik, Norrköping, 6 april

Most Valuable Players trevande och särartade debutalbum >>You In Honey<< har sedan släppet gått varmt i mina högtalare, och torsdagen den 6 april var det äntligen dags för dem att ställa sig på Klubb Republiks scen.
De välkammade pojkarna inleder med ett stycke ren komik, då de försiktigt tar ett par ackord för att kolla ljudet, tystnar - och publiken förvirrad börjar applådera (!). Då de väl satt igång att spela "på riktigt" skringras förvirringen och bandet bjuder på en sällynt vacker liveupplevelse. Deras spröda DIY-låtar framförs i mycket mindre elektroniska arrangemang än på skivan medan den drömska stämningen bibehålls, och då Most Valuable Players efter vad som känns som alldeles för kort tid går av scenen känns det nästan vemodigt.

De som såg The Embassy i Linköping föregående vecka beskrev spelningen såhär - jag citerar - "deras hemska live-rykte bekräftades; fulla/dryga/nonchalant/påhittade "datorfel"/dåligt ljud". Klart att jag förväntade mig något utöver det vanliga! Så föreställ er min förvåning när de, trots en trasig e-sträng, levererar hitsen från Tacking med både charm och finess. Imponerad, men samtidigt lite besviken, tvingas jag inse att just ikväll är lite falsksång det enda som skiljer Embassy live från de sjukt snygga produktionerna på albumet.

Överlag en väldigt stämningsfull kväll - inte vad jag väntat mig, men icke desto mindre värd pengarna, och jag längtar redan till MVPs nästa spelning.

Betyg: 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback